Noua reclamă Gillette, acum explicată şi pentru bărbăţeii supărăcioşi

Apasă butoanele!

S-ar putea să termini de citit în: 5 minute

Mi-a fost dat să văd zilele trecute noul spot publicitar de la Gillette. L-am urmărit fugitiv, doar cu un ochi, căci mă prefăceam că studiez pentru un examen cu celălalt. N-am priceput mare lucru nici din clip şi nici din fraza pe care o citeam. Culmea e că lecturam tocmai un fragment despre economia atenţiei, dar hei, nu asta contează.

Contează că aseară mi-a apărut iar în newsfeed clipuleţul respectiv şi mi-am propus să mă mai uit o dată la el. Şi ce văd?

Văd un narator atotştiutor care, în loc să-mi prezinte o lamă nouă, capabilă să nu îmi mai provoace răni pe moacă când îmi dau jos blana de viking, îmi critică masculinitatea. Cică-i toxică, auzi la el. Ba mai mult, vrea şi să-mi stau pe cur şi să îmi schimb tabieturile. Adică să nu mai fiu io mascul alfa pe sate, mare gagicar şi big playa, că nu-i ok. Evident că m-am întrebat, cu voce tare: dar cine eşti tu, bă, să-mi zici cum tre’ să fiu?

Bineînţeles că am fugit în baie să mă descotorăsesc de produsele lor, căci da, minutul ăla şi cele 48 de secunde din reclama lor de căcat mi-au lezat inteligenţa, mi-au înfocat orgoliul şi au trezit animalul din mine. M-am bucurat însă când mi-am găsit vechea lamă Bic (deşi e de unică folosinţă, am prins drag de ea şi nu am mai aruncat-o de câteva săptămâni bune), spuma de ras Nivea Sensitive şi niciun produs al mărcii sexomarxiste Gillette. Ca să vezi, eram dăştept dă dinainte să fie la modă. Huh!

Lăsându-mi ochelarii de cal la o parte, ceea ce te sfătuiesc şi pe tine să faci, am decis să încerc să înţeleg mai bine despre ce e vorba în reclama asta şi de ce există ea.

De ce a făcut Gillette un astfel de clip?

Gillette marchează 30 de ani de la folosirea sloganului The Best a Man Can Get cu un spot publicitar intitulat We Believe: The Best Men Can Be. Observăm trecerea de la singularul a man la pluralul men şi conversia poate deveni la pot fi. „Câtă ambiţie…”, vei spune, „dar care-i noima?” 

Ceea ce trebuie să pricepem, dacă nu chiar şi să acceptăm, este faptul că organizaţiile (indiferent de natura lor, că-s publice sau private, militare ori politice, voluntare sau de tip corporaţie) şi-au dat seama, odată cu intrarea în era asta modernă, că-i cam musai să reflecte asupra relaţiei „noi şi societatea.”

Altfel spus, acestea nu mai stau degeaba când există o povară în cârca societăţii în ansamblul ei ori a unei comunităţi în particular şi încearcă, uneori mai mult şi mai bine, alte ori mai puţin şi mai prost, să ajute la eliminarea şi/sau prevenirea respectivei probleme. Cum fac asta? Păi tocmai prin genul ăsta de campanii.

Dorna încearcă să salveze copiii născuţi prematur, Rexona te provoacă să faci zilnic 5000 de paşi, iar Always te îndeamnă să faci sport şi să nu renunţi la şcoală. Schwarzkopf le încurajează pe femei să aibă încredere în ele, iar Dove îţi spune cât eşti de perfect(ă) aşa cum eşti.

Ceea ce au făcut ăştia de la Gillette a fost să îşi pună la bătaie sloganul pentru a participa la dialog cu societatea. Ca în orice discuţie, însă, evident că trebuie să ai şi o opinie. Faptul că eşti ditai brandul şi că de mai bine de un secol oferi produse (de calitate sau nu, scumpe au ba, e irelevant) pentru bărbaţi îţi cam conferă dreptul să ai o părere pe acest subiect al masculinităţii.

Ar trebui să te deranjeze mesajul livrat de reclama aceasta?

Ştii vorba aceea – „Adevărul doare” ? Bineînţeles că o ştii. Ei bine, sute de mii, ba chiar milioane de oameni o ştiu şi ei. Testosteronul s-a aprins în ăştia repede ca fânul, fiindcă e foarte bărbătesc să te superi dintr-atât.

Adevăru-i că uneori chiar te întoarce pe dos o veste de genul „bă, ceea ce faci e greşit!”, când tu aşa ai fost învăţat de mic. Însă hai să recunoaştem – masculinitatea chiar este toxică uneori. La fel de toxică poate fi şi feminitatea dusă la extrem ori unele concepţii feministe, însă nu despre asta e vorba aici.



Tu n-ai simţit niciodată competiţia aceea acerbă şi lipsită de orice miză reală între posesorii de falus? Din generală şi liceu începând şi până la facultate şi după aceea, au fost întotdeuana aceleaşi dezbateri. Voiam mereu să vedem care-i mai tare, care o are mai mare, care fute mai mult(e) şi aşa mai departe. Competiţia asta ajunge adesea să ia şi formele misoginismului sau ale bullyingului, iar asta-i o problemă!

În generală îmi luam bătaie şi-mi luau ăia mărunţişul din buzunare. În liceu şi în primii ani de studenţime n-am mai avut problema asta, însă am devenit un macho antâia. Mi-amintesc că aveam chiar şi o competiţie între mine şi cel mai bun prieten – care se linge cu mai multe gagici în seara asta şi care desparte mai multe picioare. Oh, the big playas we were…

Când eram îndrăgostit, unii prieteni îmi spuneam că-i cam gay din partea mea să-i vorbesc drăguţ fetei pe care o plăceam. De multe ori, la aniversări, mi-era aproape ruşine şi mă ascundeam după colţ, să nu mă vadă lumea că „duc flori la fete.” Şi da, am experimentat de destule ori şi situaţia aia în care un ins sau mai mulţi fluieră după gagica ta de faţă cu tine. Într-un astfel de context m-am trezit o dată cu nasul spart. Aşa-i cand scrii poezii şi nu mai mergi la sală!

„Aşa-s băieţii!” – probabil. Sigur nu toţi. Mulţi, însă, n-ar fi aşa dacă ar avea modele sănătoase. Totuşi, într-o lume în care e o rutină să îţi baţi nevasta pentru că ai întârziat acasă iar ciorba-i rece, în care femeia este unicul vinovat condamnabil pentru revenge porn şi în care şeful o invită sub birou pentru o promovare, ce vrei să le ceri mai mult?

Iar Gillette tocmai asta vrea să spună, actualizând sloganul vechi de trei decenii la situaţia socio-culturală din prezent: băieţii de astăzi vor fi bărbaţii de mâine, iar pentru a ajunge mai buni, tre’ să lucreze la asta. Inclusiv să înţeleagă că nu-i cazul să dea foc la nişte lame de ras doar pentru că n-au înţeles o reclamă.

Bineînţeles că puteam să te bombardez cu statistici plictisitoare, însă am ales să nu o fac. Ai şi tu internet, poţi să cauţi şi tu studii şi statistici despre toxic masculinity, sexual harassment, bullying, revenge porn etc.

Ţi-am arătat în schimb exemple concrete şi personale, pentru a-ţi arăta unde am greşit eu şi unde mi-au greşit alţii. E omeneşte să greşeşti, mai ales când eşti tânăr şi fără repere. Important e să îţi dai seama că, uneori, comportamentul tău îi poate afecta pe cei din jurul tău şi că e sănătos să mai faci o schimbare din când în când. Vei avea de câştigat. Deci, don’t be a dick!


Apasă butoanele!